17.10.2013 • Michal Král

13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu – Časť 1.

1. Minimálna príprava na podnikanie
 
Úspešná prevádzka e-shopu si ako každé iné podnikanie vyžaduje dôslednú prípravu. Podcenenie tejto fázy býva väčšinou hlavným dôvodom neskorších problémov s konkurencieschopnosťou a ziskovosťou e-shopu. Základom úspechu je kvalitná príprava a zostavenie podnikateľského plánu, ktorý by mal byť hlavným vodiacim prvkom v ďalšom priebehu podnikania. Mal by obsahovať viaceré hlavné časti: prieskum trhu a konkurencie, analýzu silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb, obchodnú a marketingovú stratégia projektu, zdroje financovania a zostavenie kvalitného tímu. Inými slovami, mali by ste vedieť, kedy, komu, ako, kde a za koľko budete predávať vaše produkty a služby. Na Pricemanii sa nám denne registrujú e-shopy, ktoré žiaľ už na prvý pohľad nemajú veľkú šancu na úspech. Vstupujú do extrémne konkurenčných segmentov často bez akejkoľvek konkurenčnej výhody a premyslenej stratégie, ako sa presadiť. Takéto projekty končia veľmi často neúspechom a sklamaním.
 
Príklad e-shopu v extrémne konkurenčnom segmente, s nevyhovujúcim technických riešením shopu a bez konkurenčnej výhody, v tejto podobe prakticky nemá šancu generovať zisk.
Príklad e-shopu v extrémne konkurenčnom segmente, s nevyhovujúcim technických riešením shopu a bez konkurenčnej výhody, v tejto podobe prakticky nemá šancu generovať zisk.

Ak si neviete rady so zostavením plánu, nechajte si poradiť odborníkmi alebo úspešnými ľuďmi z biznisu. Rovnaké princípy platia pre akýkoľvek typ a segment podnikania. Vždy je lepšie, keď na prípadné nedostatky prídete v štádiu prípravy ako už počas bežiaceho projektu, kedy môže byť na zásadné zmeny už neskoro. Vzorové biznis plány nájdete napr. na www.podnikajte.sk a  v rámci vzdelávania a networkingu určite pomôže členstvo v podnikateľských združeniach, akým je napr. Združenie mladých podnikateľov Slovenska.
 
Príklad výborne zvolenej značky s vlastným dizajnom a výrobou, správne nastavenou stratégiou a veľmi kvalitne spracovaným a originálnym e-shopom.
Príklad výborne zvolenej značky s vlastným dizajnom a výrobou, správne nastavenou stratégiou a veľmi kvalitne spracovaným a originálnym e-shopom.
 
2. Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény
Značka je to, čo bude dlhodobo identifikovať a zosobňovať to, čo a ako robíte. Venujte preto výberu vhodnej značky a domény dostatok času. Z marketingového hľadiska by to mal byť unikátny, jednoznačne identifikovateľný a marketingovo dobre komunikovateľný názov, ktorý vám pomôže odlíšiť sa od konkurencie. Z technického hľadiska je základom overiť si dostupnosť domén, či už národných alebo globálnych, kde už je priestor veľmi limitovaný, a treba preto čoraz viac zapojiť kreativitu. Najmä v e-shopovom segmente existoval v minulosti mýtus, že je dôležité, aby doména obsahovala hlavné kľúčové slovo kvôli SEO (optimalizácii pre vyhľadávače). Aj preto vznikla v niektorých segmentoch situácia, kedy je vôbec odlíšenie od konkurencie mimoriadne problematické (viď. napr. segment parfémov alebo pneu).
 
Príklad e-shopu, ktorého názov domény (značky) by ste na samotnom e-shope márne hľadali. Po nákupe v takomto „no name“ shope pravdepodobne na druhý deň zabudnete, kde ste nakúpili.
Príklad e-shopu, ktorého názov domény (značky) by ste na samotnom e-shope márne hľadali. Po nákupe v takomto „no name“ shope pravdepodobne na druhý deň zabudnete, kde ste nakúpili.

O to viac bude neskôr potrebné investovať energiu a financie do budovania značky. V súčasnej dobe platí, že lepšou voľbou bude skôr vymyslený názov ako všeobecné kľúčové slovo s malou obmenou. Potom už je všetko otázka marketingu a budovania značky. Inšpiráciou pre vás môžu byť značky ako Alza.sk, Hej.sk, Mall.sk, Martinus.sk, Shark.sk, ktoré z neznámych značiek vybudovali silné a všeobecne známy brandy.
 
Príklad výborne zvolenej značky e-shopu pre účely SK a CZ trhu. Krátka, zrozumiteľná, dobre vysloviteľná aj zapamätateľná, čo v kombinácii so špičkovým e-shopom a masívnym marketingom robí z Alzy jednotku na SK a CZ trhu.
Príklad výborne zvolenej značky e-shopu pre účely SK a CZ trhu. Krátka, zrozumiteľná, dobre vysloviteľná aj zapamätateľná, čo v kombinácii so špičkovým e-shopom a masívnym marketingom robí z Alzy jednotku na SK a CZ trhu.
 
3. Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu
Pri výbere dodávateľa e-shopu a samotného riešenia máte v zásade na výber z 3 možností. Prenajať si za pár EUR mesačne hotové e-shopové riešenie, kde si nahodíte produkty a zajtra môžete predávať. Potom sú tu profesionálne balíkové riešenia na úrovni cca 80 – 100 EUR mesačne alebo 2 000  EUR za zakúpenie licencie. Nevýhodou týchto cenovo dostupných riešení je, že rovnako ich využívajú ďalšie stovky e-shopov, takže môže byť problém nájsť spôsob, ako sa od nich odlíšiť. V prípade väčšieho rozpočtu a záujmu o plne prispôsobený e-shop je možné si tento nechať vyrobiť na mieru, kde však treba počítať s nákladmi na úrovni rádovo 3 000 – 20 000 EUR. Pri výbere dodávateľa je potrebné mať spísanú čo možno najpodrobnejšiu špecifikáciu a vašu predstavu, na základe ktorej dostanete relevantnú kalkuláciu. Okrem toho sa vždy informujte na referencie daného dodávateľa a nebojte si ich aj reálne telefonicky overiť. Na vytvorenie kvalitného e-shopu, ktorý je použiteľný, dizajnovo zaujímavý a má odladený objednávkový proces, jednoznačne treba niekoľkoročnú prax a desiatky dodaných riešení. Výsledkom prvotného prieskumu by mali byť 2 – 3 firmy, s ktorými by ste mali trvať na stretnutí a prekonzultovaní vašej špecifikácie obchodu. Neulakomte sa na lacné riešenie, pretože tak ako bude rásť váš biznis, budú postupne vyskakovať limity a obmedzenia lacného systému. V konečnom dôsledku vás tak dodatočná prestavba systému môže vyjsť drahšie ako prvotná investícia.

Cena by určite nemala byť hlavným kritériom pre výber dodávateľa e-shopu. Akékoľvek riešenie si pred zakúpením dôkladne otestujte, budete s ním pracovať každý deň a zmena riešenia v budúcnosti môže byť veľmi bolestivá a problematická.
Cena by určite nemala byť hlavným kritériom pre výber dodávateľa e-shopu. Akékoľvek riešenie si pred zakúpením dôkladne otestujte, budete s ním pracovať každý deň a zmena riešenia v budúcnosti môže byť veľmi bolestivá a problematická.
 
Pri výbere dodávateľa určite myslite na licencie a celkovo otázky súvisiace s kódom e-shopu. V prípade potreby zmeny dodávateľa tu často dochádza k tomu, že reálne nemáte právo disponovať s kódom e-shopu a preto prakticky začínate odznovu. Informujte sa, ako k tomu pristupuje daný dodávateľ a všetky otázky dôkladne prediskutujte a zmluvne ošetrite. Pri výbere e-shopového riešenia vám môže veľmi pomôcť workshop Petra Legényho Ako vybudovať úspešný e-shop a nezblázniť sa.
 
Niektoré e-shopové riešenia už štandardne ponúkajú responzívny dizajn e-shopu (prispôsobený na mobilné zariadenia) a dokonca aj aplikáciu pre smartfóny a tablety na komfortnú správu e-shopu.
Niektoré e-shopové riešenia už štandardne ponúkajú responzívny dizajn e-shopu (prispôsobený na mobilné zariadenia) a dokonca aj aplikáciu pre smartfóny a tablety na komfortnú správu e-shopu.

Pokračovanie seriálu čoskoro, budem rád, keď napíšete vaše skúsenosti a postrehy do diskusie nižšie.

Prečítajte si druhý diel tohto seriálu na našom blogu.

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

CEO:
Michal Král
E-mail:
michal.kral@pricemania.sk
Mobil:
+421 904 665 488

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Karpatská 6, 811 05 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • BlueWinston
  • DHL
  • 0100Campus

  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž